Emilia pratar

Emilia hon pratar en hel del nu. Hon säger 5 och 6 ords meningar jag tänkte skriva upp lite vad hon säger. Kan vara roligt att läsa det senare också iaf för min del. =)
Namn:
Emilia
Lena
Johanna (Hanna)
Hanna
Nellie
Neo
Juhani(Hani)
David
John
Gunnar
och massa mer, blir väldigt långt lista om man ska rabbla upp alla. De flesta är barnen och lärarna på dagis. Roligt att fråga henne vilka som hon har lekt med. Lite tråkigt nu när vissa slutar och byter dagis. Men hon får nog nya kompisar hoppas vi på.

Mat/Dryck:
Mat (kan även säga att maten är klar)
Äpple
Päron
Banan
Klementin (Kementin)
Apelsin
Korv
Makaroner/Pasta
Blodpudding (Bopuddin)
Saft
Vatten
O'boy
Yoghurt
Kyckling
Pannkakor
Och en hel del mer här också. Lite svårt att komma på allt nu när hon pratar så mycket. Och jag kan säga att jag tycker att det är svårt att skriva ut exakt alla ord precis som hon säger dom. BVC säger att hon har inget bebisspråk utan hon pratar väldigt rent och mer som ett barn.

Kläder:
Tröja
T-shirt
Klänning
Byxa
Mössa
Jacka
Strumpor(stumpoor)
Ja i stort sett allt som man har på sig kan hon säga. =)

Djur:
Katt - Mjau
Vovve/hund - vovvov
Häst - När hästen springer härmar hon
Kossa - Muuu
Tupp - Kuckeliku
Lamm - Bäää
Elefant
Åsna - neno
Lejon(dejon)
Björn (Böörn)
Zebra
Groda(Gooda)

Saker/mer:
Boll
Bil
Blöja
Där
Titta
Tittut
Mamma
Mormor(momo)
Morfar(mofa)
Moster
Oj/Aj
Dagis
Hoppa
Bok
Bajsa
Bada
Boll
Telefon
Dator
Flicka
Pojke
Kamera
TV
Tingeling/Laban och Labolina/Pippi/Tummelisa

Kroppsdelar:
Fot
Tår
Huvud/hår
Öga
Öra
Näsa
Kind
Mun
Tänder
Tunga
Mage
Rumpa
Ben
Hand
Fingrar/Tumme/Slickepott
Snippa
Navel
Bröst
Och hon kan även visa vart dom olika delarna sitter. Ska försöka filma det någon dag men hon blir förbannad om inte hon får hålla i kameran eller telefonen.

Oj, det var svårt att komma på allt som hon säger men detta är en bråkdel på allt hon kan säga. Jag vet att jag har varit jätte dålig på att skriva upp allt som hon har lärt sig. Men ska försöka bli mycket bättre på det. Och som jag skrev mycket tidigare så kan hon säga meningar.
En sak som jag tycker är roligt är när hon säger detta:
Mamma vet du vad?
Nä, vad då!
Älskar mamma
Man smälter när man hör det. Så vi har våra konversationer i mellanåt. hihi

Kommentarer
Postat av: Alexandra!

Hon är för söt lilla Emilia! :D

2011-07-14 @ 10:05:20
Postat av: Emma

Ja jösses va dom snackar nu, går så fort!

Ibland kan jag titta på Ida när hon leker och snattrar på, och då får jag nästan en chock när jag kommer på att det är min lilla bebis som blivit så stor! Hur tusan kunde det gå så fort?? Jösses..



SV: Ja du är välkommen in :D Jag är ju inte världsbäst på att uppdatera, men ibland så :P

2011-07-14 @ 11:54:59
URL: http://joemb.blogg.se/
Postat av: Emma

SV: Jadu, jag minns faktiskt inte vilken storlek jag tog :P Men det kan nog stämma..

2011-07-15 @ 09:34:58
URL: http://joemb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0